Credibili-tree tool

Met onze Credibili-tree tool kunnen bedrijven eenvoudig berekenen hoeveel bomen ze minimaal zouden moeten planten om geloofwaardigheid en dus een positieve merkperceptie bij hun consumenten te krijgen.

Over de calculator

Go Forest werkte samen met communicatiebureau Bubka en Prof. Dr. Gino Verleye (IMEC, UGent, VUB) om de geloofwaardigheid van boomplantinitiatieven te onderzoeken en ontwikkelde een gratis tool om bedrijven hierbij te helpen.

Uit ons onderzoek blijkt dat bijna 95% van de respondenten het ermee eens is dat het planten van bomen door bedrijven een positief initiatief is. Tegelijkertijd worden consumenten sceptischer tegenover “groene” initiatieven, waardoor bedrijven voor uitdagingen kunnen komen te staan bij het overtuigen van consumenten van de geloofwaardigheid van hun bebossingsinspanningen. Met dit onderzoek hebben wij geprobeerd dit probleem aan te pakken. Door op feiten gebaseerde aanbevelingen te doen, wil dit onderzoek bedrijven begeleiden bij hun bosinspanningen en hen helpen een betekenisvolle bijdrage te leveren aan de strijd tegen de klimaatverandering.

De tool kan bedrijven in 19 verschillende sectoren laten zien hoeveel bomen ze minimaal moeten planten om geloofwaardigheid te verwerven en daarmee een positieve merkperceptie bij consumenten. Vragen over jouw berekening? Neem contact op om het te bespreken!

  • om de tool te gebruiken, eerst de cookies inschakelen
  • we onderzochten de perceptie van 1000 consumenten van bedrijven in 19 sectoren
  • de consumentengroep bestond uit Nederlands- en Franstalige mannen en vrouwen, van generaties gaande van babyboomers tot Gen Z
  • in dit onderzoek is alleen de consumentenperceptie leidend; aangezien elk initiatief anders is, biedt deze indicatie een ruwe richtlijn
  • we gebruiken het aantal werknemers als proxy voor het meten van de grootte van het bedrijf
  • omdat wij werken met grootteniveaus vanaf 10 medewerkers, verandert het aantal bomen niet één voor één (voor een meer specifieke berekening voor jouw bedrijf, contacteer ons via info@goforest.be)
  • deze tool toont het minimum aantal bomen dat nodig is om een boom-plant-campagne als geloofwaardige klimaatactie te beschouwen en zo het imago van het bedrijf positief te beïnvloeden
  • we kunnen geen tijdsbestek definiëren voor de te planten bomen, omdat dit gekoppeld is aan de duur van uw campagne
  • het minimum voor grotere bedrijven ligt veel hoger dan dat voor kleinere bedrijven, omdat grotere bedrijven verwacht worden substantiëlere klimaatmaatregelen te nemen dan van kleinere.

Consumenten zijn zich steeds meer bewust van het belang van duurzaamheid en verwachten dat bedrijven concrete acties ondernemen om de klimaatverandering tegen te gaan. Het planten van bomen is een effectieve manier om de CO2-uitstoot te verminderen en ecosystemen te herstellen, maar als bedrijven niet genoeg bomen planten, kunnen hun initiatieven worden gezien als greenwashing.

Wil je elk detail van het onderzoek weten?

Wij respecteren uw privacy. Uw gegevens worden bewaard zodat we uw aanvraag kunnen volgen. Meer informatie over wat we met uw gegevens doen, vindt u in ons privacybeleid.

Let's plan(t) the future!