Navigeren door Green Marketing: 5 belangrijke do’s & don’ts in duurzame communicatie en marketing

In het snel veranderende landschap van duurzaamheidsmarketing staan bedrijven voor een paradox: voldoen aan de vraag van consumenten naar duurzamere producten en diensten en tegelijkertijd geloofwaardig en authentiek blijven. Vooral als je bomen plant of koralen herstelt, wil je je publiek betrekken, niet van je vervreemden.

Hoewel natuurherstel niet een van de meest polariserende onderwerpen is, zijn er toch veel nuances waar je rekening mee moet houden bij het opstellen van je communicatiestrategie. Daarom brainstormen we elke dag met onze partners over hoe we het beste met deze uitdagingen om kunnen gaan. Dit leidt keer op keer tot inzichtelijke discussies over effectieve duurzaamheidscommunicatie. Ga met ons en onze partner Go Loud mee op verkenning naar de belangrijkste do’s en don’ts.

Afbeelding 1: Delphine (Go Loud) helpt en adviseert een klant tijdens een interview over hun duurzaamheidsinitiatieven.

The Do's

1. Transparantie is key

Waarschijnlijk de meest voor de hand liggende: wees transparant over je duurzaamheidsinitiatieven. Geloof het of niet, niemand verwacht dat je van de ene op de andere dag een perfecte duurzaamheidsscore haalt. Het is een reis die je stap voor stap aflegt. Consumenten waarderen eerlijkheid en openheid over je milieu-inspanningen. Deel de grote overwinningen, maar ook kleine overwinningen en voortdurende uitdagingen; laat ze een kijkje nemen achter je groene gordijn, deel details openlijk – een geweldige manier voor Go Family members om dit te doen is om consumenten te verwijzen naar onze impact dashboards voor real-time updates.

2. Betrek je doelgroep

Betrek je doelgroep door middel van onderzoek, feedback, educatie en het opbouwen van een community. Onderwerpen als gamification, storytelling, interactie en betrokkenheid moet je niet uit de weg gaan. Laat je publiek je helpen je verhaal vorm te geven op basis van hun input. Geef ze het gevoel dat ze deel uitmaken van het groene team!

3. Lokaal actie ondernemen, wereldwijd connecteren

De markt neigt momenteel naar meer lokaal, dicht bij huis, waar we de impact die we maken kunnen bezoeken. Het blijft belangrijk om te begrijpen dat onze lokale uitstoot en consumptie wereldwijde gevolgen heeft en dat wereldwijde actie nodig is om milieuproblemen aan te pakken. Door je globaal en lokaal te oriënteren, kun je je impact op milieu-, sociaal en CO2-niveau vergroten en geld inbrengen om klimaatverandering tegen te gaan waar dat hard nodig is. Hetzelfde geldt voor je communicatie. Door te communiceren over lokale initiatieven en tegelijkertijd gebruik te maken van wereldwijde netwerken, kun je een ripple effect teweegbrengen en anderen wereldwijd inspireren om duurzame acties te herhalen.

Afbeelding 2: Ripple effect

4. Maak duurzaamheid toegankelijk voor iedereen

Bied duurzame alternatieven voor consumenten die er misschien nog niet klaar voor zijn of niet over de middelen beschikken om zich volledig in te zetten voor een duurzamer leven. Soms is groen kopen gekoppeld aan een serieuze investering of verplichting, of het nu gaat om het afstappen van aardgas als energiebron, vliegen als transportmiddel of het eten van vlees. Hoezeer we het er ook over eens zijn dat volledig afzien en snel actie ondernemen de beste manier is, het stimuleren en vieren van kleine stappen en toezeggingen kan een enorm verschil maken. Wanneer vermindering geen optie is, kun je proberen je klanten (of werknemers, stakeholders, …) te motiveren om iets terug te doen voor hun omgeving in lijn met hun impact.

5. Een duidelijke "what's in it for me" hebben

In de kern zijn mensen op zoek naar een betere toekomst voor zichzelf. Daarom is het, in plaats van te beginnen met een grootse mondiale visie, cruciaal om te benadrukken waarom duurzaamheid er persoonlijk toe doet. Dit betekent dat je consumenten moet laten zien hoe zij bijdragen aan een gezondere, groenere wereld en waarom het voor hen relevant is, of het nu gaat om schonere lucht, een groenere, gezondere toekomst of gewoon een betere kwaliteit van leven.

Afbeelding 3: The Don’ts

The Don'ts

1. Greenwashing

Lieg niet over je groene initiatieven en overdrijf er niet over (dit is trouwens de definitie van greenwashing). Greenwashing leidt altijd tot verlies van vertrouwen en kan de reputatie van je merk snel vernietigen. Wees eerlijk en transparant over je inspanningen en vermijd valse beweringen die de reputatie van je merk schaden.

2. Consumentenvoorkeuren negeren

Negeer de voorkeuren van je doelgroep niet. Doe onderzoek en stem je duurzaamheidsinitiatieven af op de waarden en voorkeuren van je doelgroep.

3. Gebrek aan langetermijnvisie

Richt je niet alleen op kortetermijnwinsten. Duurzaamheid is een marathon, geen sprint. Houd rekening met de langetermijnimpact van je initiatieven en plan voor duurzame positieve bijdragen. Zelfs als je nog maar aan het begin staat van je duurzame reis… wees duidelijk over de bestemming en het pad ernaartoe.

Afbeelding 4: Duurzaamheid is een reis

4. Betaalbaarheid negeren

Ga er niet vanuit dat duurzaamheid gepaard gaat met een stevig prijskaartje. Duurzaamheid moet toegankelijk zijn voor een breed publiek en er zijn veel manieren waarop je je doelgroep kunt betrekken of zelfs kunt helpen geld te besparen door duurzamere keuzes te maken.

5. Semantiek en triggerwoorden negeren

Negeer de semantiek en triggerwoorden in de wereld van duurzaamheidscommunicatie niet. Woorden als compensatie, netto nul, koolstofneutraal, recyclebaar of gerecycled hebben allemaal verschillende betekenissen en connotaties. Om valkuilen te vermijden, moet je je bewust zijn van de wettelijke vereisten wanneer je bepaalde beweringen doet en ervoor zorgen dat je de exacte definitie kent van de termen die je gebruikt in je communicatie.

Wanneer communicatie en marketing op het gebied van duurzaamheid goed worden ingezet, kunnen ze de loyaliteit en het vertrouwen van het merk vergroten en differentiatie en groei stimuleren. Om dit onderwerp succesvol te benaderen, moet je ervoor zorgen dat je een strategie hebt, de do’s volgt en de don’ts vermijdt.

Om enkele verhaallijnen van onze klanten te bekijken, moet je zeker onze bedrijfscases bekijken, zoals deze case met Energie.be over het helpen van hun klanten om bomen te planten in lijn met hun uitstoot door het gebruik van aardgas of deze case over het planten van bomen om kosten te besparen in een hotel met Van Der Valk.

Als je twijfelt, check dan je ethische kompas of neem contact op met ons of onze communicatiepartner Go Loud. Samen kunnen we ervoor zorgen dat je een authentieke en transparante communicatie hebt die in lijn is met de reis die je merk voorwaarts maakt.

Mail ons – : info@goloud.be
Bezoek ons www.loud-and-clear.be/go-loud
Of boek jouw gesprek https://calendly.com/loud-clear/kennismakingscall-go-loud

Meer nieuws over Go Forest

september 6, 2024
Purpose Statement
augustus 30, 2024
Boekrecensie: Verweven Leven door Merlin Sheldrake
juli 31, 2024
Het waarborgen van kwaliteit en transparantie bij herbebossing

We planten bomen waar ze het belangrijkst zijn